UITWEG – EEN INNOVATIEF PROJECT VOOR BEGELEIDING EN INCLUSIE VIA EEN TIJDELIJKE WONING
24/09/2021
Van het begin van het project in maart 2020 tot op 1 september 2021 :
- zijn 41 dakloze personen in 24 UITWEG woningen ingetrokken, dankzij een samenwerking met 4 huisvestingspartners ;
- werden 51 dakloze personen begeleid in het kader van UITWEG, alsook krakers, vrienden en familieleden van mensen die een tijdelijke woning hadden ;
- was de tijdelijke woning voor 13 mensen een opstapje naar een definitieve woning ;
- heeft de tijdelijke woning 15 mensen de kans geboden om zich administratief opnieuw met alles in orde te stellen.
VOOR WIE? WAAROM?
We stellen vast dat er in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest steeds meer dakloze personen zijn, dat er tegelijkertijd ook steeds meer woningen in Brussel leegstaan, en dat de opvangcentra overvol zitten. Daarom hebben ‘t Eilandje, DIOGENES, de Smes, Hoeksteen en de New Samusocial besloten om hun expertise samen te leggen en UITWEG te creëren. Dit innovatieve project is ontstaan uit de wil om dingen anders te benaderen en een bijkomend alternatief aan te bieden, naast de bestaande projecten uit de sector van de hulp aan daklozen.
Het project UITWEG beoogt dan ook een maatschappelijke herintegratie dankzij een tijdelijke individuele woning en een sociale begeleiding op maat.
HOE? VIA MEERDERE PARTNERS EN EEN INNOVATIEVE METHODE
Het project UITWEG wordt gefinancierd door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) en wordt gesteund door Bruss’help, het krijgt concreet vorm dankzij ‘overeenkomsten voor tijdelijke bewoning’ die met verscheidene openbare of private actoren worden ondertekend, zoals de Openbare Vastgoedmaatschappijen (OVM), de Sociale Verhuurkantoren (SVK), CityDev (Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) of andere partners die aan het project UITWEG willen meewerken. De woningen zijn individueel.
UITWEG grijpt het feit dat woningen leegstaan aan als een opportuniteit om er tijdelijk dakloze personen te huisvesten.
Dat gebeurt volgens een innovatieve aanpak met 3 operationele krachtlijnen; de vijf organisaties werken samen aan een aangepaste begeleiding van de betrokkene die de tijdelijke woning betrekt.
Elke krachtlijn werd uitgewerkt om aan specifieke noden te voldoen :
KRACHTLIJN 1 : INTEGRATIE DOOR HUISVESTING VIA EEN INTENSIEVE COACHING – DEZE KRACHTLIJN WORDT GEDRAGEN DOOR DE CEL WONINGZOEKER EN –CREATOR (CEL WZC) VAN ‘T EILANDJE
Doelgroep: mensen met een stabiel inkomen die een blijvende woning zoeken
De tijdelijke woning van UITWEG helpt om een intensieve coaching door twee facilitatoren (een vastgoedmakelaar en een maatschappelijk werker) op te starten. De stabiliteit die de tijdelijke woning biedt, maakt dat de coaching beter werkt, ze faciliteert de aanwezigheid van de betrokkene bij de administratieve stappen, en ze geeft de betrokkene de kans – doordat hij/zij al een eerste woonervaring heeft – om zich grondig voor te bereiden op een start in een definitieve woning.
KRACHTLIJN 2 : ADEMPAUZE, RUST, HET OPENEN VAN DE RECHTEN VOOR DAKLOZE PERSONEN- DEZE KRACHTLIJN WORDT GEDRAGEN DOOR DIOGENES, HOEKSTEEN EN DE SAMUSOCIAL
Doelgroep: mensen op straat die nood hebben om fysiek of psychisch uit te rusten, die zichzelf uitsluiten van de noodopvangcentra of hier geen plaats vinden, of diegenen die noodopvang langdurig blijven gebruiken.
In deze krachtlijn komt het erop aan om – via een tijdelijke woning – een adempauze en rust te geven. De verblijfsstatus noch de administratieve en financiële situatie zijn een toegangsvoorwaarde. In dat opzicht zijn de kosteloosheid van de woning en de mogelijkheid tot domiciliëring van cruciaal belang omdat die elementen de kans geven om de nodige administratieve stappen te zetten, zeker voor mensen met een kwetsbaar statuut. Via de bijhorende gepersonaliseerde begeleiding, kunnen we werken aan het herstel van hun rechten, kan de zorg en de hulp weer opgenomen worden, kan de betrokkene zich administratief weer in regel stellen, enz.
KRACHTLIJN 3 : TOEGANG TOT EEN DOORGANGSWONING OM (OPNIEUW) NAAR EEN WONING VAN HET TYPE “HOUSING FIRST” TE GAAN – DEZE KRACHTLIJN WORDT GEDRAGEN DOOR DIOGENES EN SMES
Doelgroep: dakloze personen die bijzonder kwetsbaar zijn door een samenloop van problemen, met name inzake geestelijke gezondheidszorg en verslavingsproblematieken, en die definitief van straat weg willen ; mensen die tijdelijk niet meer kunnen functioneren in het keurslijf van een klassieke woning.
Voor deze personen biedt de UITWEG woning en de bijbehorende globale psychologische, medische en sociale begeleiding, de mogelijkheid tot een (intensieve) begeleiding in hun zoektocht naar een blijvende woning en is het een opstapje naar een duurzame woonst.
Nous contacter
ABONNEZ VOUS À NOTRE NEWSLETTER !
Le Smes respecte et veille à appliquer scrupuleusement la législation sur la protection de la vie privée. Concrètement, et conformément au RGPD, le Smes s’engage à collecter les données personnelles qui lui sont communiquées uniquement dans le cadre d’un service demandé (ex. inscription aux intervisions, à la newsletter ou demande d’envoi d’une publication…), et ce en prenant soin de récolter exclusivement les données nécessaires à l’exécution de ce service. Ces données sont traitées de manière sûre et méticuleuse. Elles ne sont jamais transmises à un tiers à des fins commerciales. Par ailleurs, les données personnelles sensibles (ex. des informations en matière de santé ou un numéro de compte en banque) sont toujours traitées de manière confidentielle et ne sont jamais divulguées. En outre, ces données sont conservées durant le labs de temps nécessaire à la pleine exécution du service demandé (ex. pour les intervisions, nous conservons vos données jusqu’à la fin du cycle annuel afin de pouvoir vous contacter en cas de changement). Pour toutes questions se rapportant à ce sujet : administration@smes.be.
Smes ASBL : Rue du Progrès, 323, 1030 Schaerbeek.
RPM : Bruxelles-Capitale
NE : 0475 627 523
IBAN : BE26 0682 4115 1929
Nos soutiens :
.
CONDITIONS
CDR
28h/semaine.
CP 330.04
MODALITÉS DE CANDIDATURE
Les CV et lettres de motivation sont à adresser pour le 5 février 2025 au plus tard, exclusivement par mail à rh@smes.be, en précisant la référence du poste.
L’INSTITUTION
Les personnes qui cumulent des problèmes de précarité, de santé mentale et d’addictions rencontrent d’importantes difficultés à accéder à l’aide sociale et aux soins de santé qui constituent pourtant un droit fondamental. En soutenant la collaboration des professionnels des différents secteurs psycho-médico-sociaux et une aide inconditionnelle à la personne, le Smes recherche, développe et favorise des solutions innovantes et sur-mesure. Le Housing First s’adresse à des personnes sans-abri cumulant des problèmes psychiatriques graves et des addictions, et leur propose un accès direct et sans conditions à un logement pérenne à loyer modéré, doublé d’un accompagnement mobile et sur-mesure, assuré par une équipe pluridisciplinaire.
PROFIL DE FONCTION
La.le responsable logement travaille de manière autonome et en équipe en vue de l’accomplissement de ses tâches, sous la supervision de la direction de l’équipe Housing First et en articulation avec l’équipe Logement.
TÂCHES
1) Accompagnement des locataires Housing First dans les aspects liés à leur logement :
- organisation et réalisation des entrées en logement ;
- rencontre des locataires concernant les questions liées au logement ;
- travail de terrain en partenariat avec les équipes d’accompagnement ;
- suivi du paiement des garanties locatives, loyers et charges, en lien avec l’administration du Smes, les bailleurs et les éventuels administrateurs de bien.
2) Participation à la captation de logements via la rencontre de bailleurs publics et privés :
- participation au développement des partenariats liés à la captation et à la création de logement.
3) Développement et maintien de bonnes relations partenariales avec les opérateurs logement : contacts réguliers, réunions de suivi.
4) Organisation et participation aux déménagements, nettoyages, traitements et gestion de stocks mobiliers, en partenariat avec le SIL.
5) Participation à la vie de l’équipe et aux supervisions.
VALEURS
Non-jugement, non-conditionnalité des soins et de l'accès au logement, liberté de choix des personnes, renforcement des capacités des personnes à agir par elles-mêmes, participation.
COMPÉTENCES
-
Minimum 3 ans d’expérience professionnelle, en lien avec le secteur du logement ;
-
Connaissance des législations et textes de référence en lien avec le logement ;
-
Connaissances techniques de base (forer, changer une ampoule, une serrure, démonter des canalisations d’évier…) ;
-
Intérêt et minimum de connaissances dans les questions psycho-sociales ;
- Être animé par l’envie de travailler sur le terrain, dans des situations complexes ;
-
Bonnes capacités rédactionnelles et communicationnelles ;
-
Capacité et outils de négociation, argumentation, tact.
-
Autonomie, pro-activité, organisation ;
-
Maîtrise de l’outil informatique ;
-
Bilinguisme Fr / Ndls est un plus.