De dood van een bewoner van een Housing First project

29/09/2021

De eerste keer ben je geschokt. Maar na verloop van tijd raak je eraan gewend. Je zegt tegen jezelf dat het onvermijdelijk is. De dood van iemand die je begeleidt, is altijd moeilijk, hoe goed je ook bent opgeleid en hoeveel ervaring je ook hebt. Dan ga je heel erg twijfelen en krijg je vaak het gevoel dat je hebt gefaald en dat het misschien wel jouw schuld is.

Welke gevolgen heeft het voor hen ? Welke fasen maken ze door? Bij wie kunnen ze aankloppen voor steun? Hoe vinden ze je het juiste midden tussen intense schuldgevoelens en volledige onverschilligheid ?

Deze tekst is niet filosofisch, sociologisch, epi- demiologisch of medisch bedoeld, maar gaat over de ervaringen van mensen die op het terrein werken. We proberen een licht te wer- pen op bepaalde algemeenheden en daaruit een aantal conclusies te trekken over de con- crete begeleiding in de sociale sector en de gezondheidszorg.

“Rationeel gezien weet je dat dit soort dingen gebeuren, maar on- dertussen heb je wel allemaal heftige emoties. En dan zeg je niet tegen jezelf dat je iemand moet bellen om uit te huilen. In theorie zeg ik tegen mezelf dat ik hulp moet zoeken, maar in de praktijk heb ik de neiging om het in mijn eentje te verwerken.”

REDACTIE

Muriel Allart (Smes Housing First)

GEBASEERD OP DE EXPERTISE VAN

Catherine Gérard, Elis Lokossou, Fabian Colle et Samanta Borzi

 

Nous contacter

LocalisationRue du Progrès 323 - 1030 Schaerbeek

ABONNEZ VOUS À NOTRE NEWSLETTER !

Nous n'avons pas pu confirmer votre inscription.
Votre inscription est confirmée.

Le Smes respecte et veille à appliquer scrupuleusement la législation sur la protection de la vie privée. Concrètement, et conformément au RGPD, le Smes s’engage à collecter les données personnelles qui lui sont communiquées uniquement dans le cadre d’un service demandé (ex. inscription aux intervisions, à la newsletter ou demande d’envoi d’une publication…), et ce en prenant soin de récolter exclusivement les données nécessaires à l’exécution de ce service. Ces données sont traitées de manière sûre et méticuleuse. Elles ne sont jamais transmises à un tiers à des fins commerciales. Par ailleurs, les données personnelles sensibles (ex. des informations en matière de santé ou un numéro de compte en banque) sont toujours traitées de manière confidentielle et ne sont jamais divulguées. En outre, ces données sont conservées durant le labs de temps nécessaire à la pleine exécution du service demandé (ex. pour les intervisions, nous conservons vos données jusqu’à la fin du cycle annuel afin de pouvoir vous contacter en cas de changement). Pour toutes questions se rapportant à ce sujet : administration@smes.be.

Smes ASBL : Rue du Progrès, 323, 1030 Schaerbeek. 

RPM : Bruxelles-Capitale

NE : 0475 627 523

IBAN : BE26 0682 4115 1929

Le Smes est membre de :

                                     Norwest